Go live

Wat is een go live?

Onder een “go live” verstaan we letterlijk het publiek beschikbaar stellen van een website. Voorheen werd de website waarschijnlijk door een algemene login afgeschermd van zoekmachines en bezoekers. De website was dus niet te vinden op het web. Dit is ideaal wanneer een website nog in opbouw is of wanneer er content ingegeven moet worden, en dus nog niet ‘klaar is’ voor de ogen van de bezoekers.

Op de dag van een go live veranderen we een aantal instellingen waardoor de website wel zichtbaar wordt voor iedereen. Hierbij verandert de url van de ‘beschermde’ omgeving van Statik naar de definitieve url van jullie organisatie. Vanaf nu zal je niet meer surfen naar [projectcode].live.statik.be, maar naar de domeinnaam die door jullie gekozen werd.

Welke stappen gaan er vooraf aan een go live?

Content check

Wanneer jullie alle content hebben ingegeven, is het een goed idee om nog een aantal keer doorheen de hele website te klikken op zoek naar dummy- of testcontent, die nog niet aangepast werd. Vraag ook gerust aan een of meerdere collega’s om naar eventuele fouten te zoeken.

Dubbelcheck dat jullie in de backend onder het menu Globals zeker alle verplichte velden juist hebben ingevuld. Deze zijn noodzakelijk voor een optimale werking van de website.

Om de vindbaarheid van jullie website te verbeteren, is het een goed idee om de SEO tab op alle belangrijkste pagina’s in te vullen. Bekijk in de video Entries het hoofdstuk over de SEO tab om te zien hoe je dit het beste doet.

Domeinnamen

Jullie mogen ons op voorhand alle domeinnamen bezorgen die gelinkt moeten worden aan jullie website. Zo kunnen wij deze juist instellen. Indien jullie site in meerdere talen opgezet wordt, is het voor ons belangrijk om te weten of alle talen ook mee gepubliceerd moeten worden. Het zou bv. kunnen dat jullie beslissen om nu de Nederlandstalige versie live te zetten, maar wegens tijdsgebrek pas in de toekomst uitbreiden met het Engelstalige of Franstalige luik.

Redirect file

Voor klanten die al een bestaande website hadden, zorgen wij ervoor dat de redirects juist worden ingesteld. Zo zorgen we ervoor dat bezoekers geen onnodige foutmeldingen (of 404’s) te zien krijgen, maar rechtstreeks doorgestuurd worden naar jullie nieuwe website. Meer informatie hierover volgt tijdens de opleiding.

DNS

Bij een go live passen we verschillende DNS-records aan. Dit is een technisch aspect, dat meestal door onze developers of door jullie IT-dienst opgevolgd wordt. Door wie dit uitgevoerd wordt, is afhankelijk van wie de domeinnaam beheert. We zoeken samen op voorhand uit wie hier controle over heeft en brengen deze persoon op de hoogte zodat op de dag van de go live iedereen paraat staat en de nodige wijzigingen kunnen gebeuren.

Indien de domeinnaam in jullie beheer is, zullen wij via mail enkele instructies doorgeven zodat jullie IT-dienst dit onderdeel in orde kan brengen. In de praktijk komt het hierop neer:

  • Wij leveren de A-records aan om de domeinnaam aan het juiste, nieuwe IP adres te koppelen – waar de website gevonden kan worden door de browser.

  • Wij leveren de TXT-records aan om de domeinnaam aan de juiste, nieuwe hosting te koppelen – waar de server van de nieuwe website gehost wordt.

Privacy en cookie policy

In de backend kunnen jullie onze templates voor de privacy en cookie policy terugvinden. De bedoeling is dat jullie deze 2 templates hier aanvullen, toegepast op jullie website. Indien jullie hier vragen over hebben, aarzel dan niet om ons hierover te contacteren.

Google Analytics en Matomo

Hebben jullie reeds toegang tot Google Analytics of Matomo of gebruiken jullie dit al op de huidige website? Dan werken wij verder op jullie al bestaande data. We kunnen ook een nieuwe omgeving voor jullie opzetten en jullie hier toegang tot geven. Laat ons zeker weten indien jullie hier vragen over hebben.

Wat kan je verwachten op de dag van de go live?

Wij vragen altijd dat jullie de dag van de go live even wegblijven van de website: dat betekent, niet naar de front-end surfen, maar ook niet meer in de back-end van de website gaan of content aanpassen. We zullen jullie telefonisch of via mail op de hoogte brengen wanneer jullie website live is en jullie er weer naar mogen surfen. Vanaf dit moment kunnen jullie rechtstreeks surfen naar jullie primaire domeinnaam (jullie eigen website url!). Surf vanaf nu dus niet meer naar de url die je van ons hebt gekregen (die begint met je projectcode) en deel deze oude url ook niet meer met anderen. Vanaf nu maakt iedereen enkel gebruik van jullie eigen website url. Daarnaast zal je zien dat de popup voor de algemene login nu ook weg is, want vanaf nu mag jullie site op het web gevonden worden door iedereen: bezoekers én zoekmachines. Om naar de backend te gaan, voeg je nog steeds ‘/admin’ toe aan je website-url. Hier kan je nog steeds inloggen met je persoonlijke login gegevens zoals je vroeger deed, je login is onveranderd gebleven.

Belangrijk om te weten na een go live

  • Om websites sneller te doen werken worden sommige processen, zoals DNS-instellingen, gecachet. In het geval van een go-live waarbij DNS-wijziging moest gebeuren, kan dit dus betekenen dat de cache nog verwijst naar een foute plaats. Daarom kan het dus enkele uren duren voordat een website voor iedereen juist te zien zal zijn. Om die reden wacht je best ook even met officiële communicatie.

  • Na het live zetten van de website kan het tot 7 dagen duren voordat alle data goed binnenkomen in Google Analytics. We willen jullie dan ook vragen om geen nieuwsbrieven uit te sturen in week van de go live.

  • Communiceer vanaf nu enkel jullie echte domeinnaam, en nooit [projectcode].live.statik.be.

  • We zetten geen websites live op een vrijdag, omdat we graag beschikbaar zijn in de uren en dagen volgend op een go live. Zo kunnen we direct paraat staan moest er toch iets mislopen.

  • Sinds we met Statik Klimaatambassadeur geworden zijn, kopen we per site die live gaat 25 bomen aan om aan te planten. Lees hier meer over dit initiatief.

Was dit een antwoord op je vraag of gevonden wat je zocht?