Met welke tools kan ik adverteren op sociale media?

Wil je aan de slag met adverteren op sociale media? We focussen in dit artikel op de twee grootste kanalen: Facebook Business Manager om te adverteren op Facebook en Instagram; en LinkedIn Campaign Monitor om advertenties te tonen op LinkedIn.

1. Facebook Business Manager

Met Facebook Business Manager zet je eenvoudig campagnes op, voeg je passende copy toe per advertentie en volg je de prestaties nauwkeurig op. De interface is niet altijd overzichtelijk, maar de opbouw van iedere sociale mediacampagne zit wel slim in elkaar.

Campagneopzet

Niveau 1: Campagne

Onder het eerste niveau bepaal je de 'campagnedoelstelling'. Wil je naamsbekendheid voor je merk of vooral verkeer naar de website krijgen, het algoritme van Facebook Business Manager houdt er rekening mee.

Niveau 2: Advertentieset

In de advertentieset ga je je doelgroep, budget en kanalen bepalen. Die doelgroep baken je af op basis van o.a. locatie, leeftijd en interesses. Daarna kies je op welke kanalen en in welke vorm je wil adverteren. Facebook, Instagram of Messenger? Stories, reels of posts? Die afwegingen maak je allemaal op advertentieset-niveau.

Een campagne kan dus uit meerdere advertentiesets bestaan. Als je bijvoorbeeld een festival organiseert van 4 dagen met iedere dag een andere muziekgenre, dan is het misschien interessant om 4 advertentiesets aan te maken. Zo kan je bijvoorbeeld de advertentie personaliseren op maat van het muziekgenre.

Niveau 3: Advertentie

Advertenties bestaan uit twee grote delen: tekst (copy) en beeld. Ook hier geldt het principe: een advertentieset kan uit meerdere advertenties bestaan. Zo kan je bij de ene advertentie focussen op de artiesten, en in de andere op de kampeervoorzieningen.

Hoe geef je Statik toegang tot Facebook Business Manager?

  1. Ga naar business.facebook.com en log in naar je bedrijfspagina.
  2. Ga naar bedrijfsinstellingen.
  3. Ga naar 'partners' en klik in het venster op 'Toevoegen', waarna het venster 'Een partner toegang geven tot je bedrijfsmiddelen' opent.
  4. Vul de bedrijfs-ID van Statik in (1076530615747803) en klik op volgende.
  5. Selecteer onder 'Type bedrijfsmiddelen selecteren' je eigen pagina en geef Statik volledig controle. Vergeet je instellingen niet op te slaan!
  6. Doe hetzelfde voor pixels, instagramaccounts en advertentieaccounts, indien van toepassing.

Hoe monitor ik de resultaten van mijn advertenties via analytics?

Als je wilt weten welk percentage via een Facebook- of Instagram-advertentie terecht kwam op je website, dan moet je UTM-tags toevoegen. Die maken het mogelijk om de juiste data te tracken en ze daarna te raadplegen in Google Analytics of een alternatieve analyticstool.

2. LinkedIn Campaign Manager

LinkedIn Campaign Manager heeft een gelijkaardige opzet als Facebook Business Manager, maar gebruikt af en toe een andere terminologie. De grootste troef van LinkedIn is hun gebruikerspubliek, bestaande uit bedrijven en mensen die actief zijn in specifieke beroepen. LinkedIn-advertenties zijn wel heel wat duurder dan adverteren op Facebook of Instagram.

Hoe geef je Statik toegang tot LinkedIn Campaign Manager?

  1. Ga naar www.linkedin.com/campaignmanager.
  2. Ga via het tandwieltje naar accountinstellingen en ga vervolgens naar 'toegang beheren'.
  3. Klik naar 'gebruiker toevoegen'.
  4. In tegenstelling tot Facebook (waar je een algemene mail van Statik toegang kan geven), zal je nu toegang moeten geven aan het persoonlijke LinkedIn-account van betreffende Statik-collega's. Je maakt dus best even een connectie om dit vlot te doen verlopen.

Was dit een antwoord op je vraag of gevonden wat je zocht?