Wat zijn UTM-tags?

Definitie

Een UTM-tag is een stukje tekst aan het einde van een URL dat je toelaat om bepaalde informatie te tracken of op te volgen. Zo kan je achterhalen via welke campagne, bron of medium een bezoekers op je website terechtkomen.

UTM-tags zijn een must om in te stellen bij e-mailcampagnes, betalende advertenties via sociale media of advertenties via zoekmachines. Bij verschillende platformen waaronder Campaign Monitor, Maichimp en Google Ads kan je deze eenmalig instellen, bij andere platformen moet je hier telkens manueel aan denken.

Hoe ziet een UTM-tag eruit?

Hieronder geven we een voorbeeld van een UTM-tag:

www.statik.be#utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=voorbeeld+Helppagina

  1. statik.be = het domein
  2. utm_source = de bron van het websiteverkeer is in dit geval e-mail. Andere opties zijn Facebook, LinkedIn, Google Search (voor zoekverkeer), Google Ads (voor betaalde zoekadvertenties), URL.
  3. utm_medium = via welk kanaal komen mensen op de website. Dat kan via een nieuwsbrief, social mediacampagne, organisch zoektermen, zoekadvertenties of direct verkeer.
  4. utm_campaign = als het om betaalde marketing gaat (e-mailmarkting, zoek- en social advertenties ), voeg je best een campagnenaam toe. Op die manier kan je verschillende campagnes van elkaar onderscheiden, ook al hebben ze dezelfde bron en medium.

Er bestaan nog andere UTM-tags, maar deze drie zijn de voornaamste.

Hoe installeer je UTM-tags?

De Campaign Builder Tool van Google Analytics bouwt een aangepaste URL met UTM-tags voor jou.

  1. Vul de openstaande velden met een '*' in.
  2. Kopieer de automatisch gegenereerde link.
  3. Plak de link op de plaats van de landingspagina-URL.

Goed om weten: je hoeft geen Google Analytics-account te hebben om deze tool te gebruiken.

Wil je meer inzicht in de prestaties van je campagnes? Dan kan ons marketingteam zeker helpen.

Was dit een antwoord op je vraag of gevonden wat je zocht?