Statik toegang geven tot marketingtools
Heb je al tracking op je website staan? Ben je al eigenaar van een Google-advertentieaccount? Mooi! In dit artikel lichten we toe hoe je ons marketingteam toegang geeft tot je marketingtools en communicatiekanalen.
- Sociale mediakanalen (Facebook-pagina's, Instagram-accounts en LinkedIn-accounts)
- Advertentieplatformen (Google Ads, Meta Ads Manager en LinkedIn Campaign Manager)
- Analysetools (Google Analytics 4, Matomo en Piwik Pro)
- Mailingtools (MailChimp)
1. Sociale mediakanalen
Facebook-pagina of Instagram-account
- Ga naar Bedrijfsinstellingen.
- Klik links in de navigatie op Gebruikers en ga naar Partners.
- Klik op Toevoegen. Selecteer Een partner toegang geven tot je bedrijfsmiddelen.
- Voer de bedrijfs-ID van Statik in (ID: 1076530615747803). Klik op Volgende.
- Kies tussen de bedrijfsmiddelen 'Pagina's' of 'Instagram-accounts', en selecteer de pagina die je aan ons wilt toewijzen met het toegangsniveau volledige controle. Zowel je Facebook-pagina als Instagram-account zullen opgelijst worden als bedrijfsmiddel.
- Klik op Wijzigingen opslaan.
Meer informatie op: https://www.facebook.com/business
LinkedIn-account
- Ga naar je bedrijfspagina (enkel mensen met hogere toegang kunnen nieuwe beheerders toevoegen).
- Klik op Instellingen in het linkermenu en selecteer Beheerders beheren.
- Klik op het tabblad Paginabeheerders of Betaalde-mediabeheerders.
- Klik op de knop Beheerder toevoegen.
- Zoek de naam van de marketeer die je wil toevoegen/jouw contactpersoon is. Geen zorgen als je op een persoonlijk profiel terechtkomt, dan zit je goed!
- Selecteer de naam van de beheerder in de lijst die verschijnt.
- Selecteer de vereiste beheerdersrol. Idealiter maak je ons een "Hogere beheerder", zo kunnen we je LinkedIn-profiel zonder extra tussenstappen onderhouden.
Meer informatie op: www.linkedin.com/support
2. Advertentieplatformen
Google Ads
- Ga naar je Google Ads-account en klik op Beheer/Admin (tandwiel-icoontje).
- Klik op Toegang en beveiliging (ofwel Access and security).
- Klik op het tabje Beveiliging (security) en voeg bij 'Toegestane domeinen' ('allowed domains') statik.be toe.
- Ge terug naar het tabje Gebruikers (users) en klik op de plus-knop.
- Geef het e-mailadres shared@statik.be op en selecteer het toegangsniveau van het account.
- Klik op Uitnodiging verzenden.
Meer informatie op: support.google.com/google-ads
Facebook Ads Manager
- Ga naar Bedrijfsinstellingen.
- Klik links in de navigatie op Gebruikers en ga naar Partners.
- Klik op Toevoegen. Selecteer Een partner toegang geven tot je bedrijfsmiddelen.
- Voer de bedrijfs-ID van Statik in (ID: 1076530615747803). Klik op Volgende.
- Kies tussen de bedrijfsmiddelen 'Advertentieaccounts' en selecteer het advertentieaccounts dat je aan ons wilt toewijzen met het toegangsniveau volledige controle. Zowel je Facebook-pagina als Instagram-account zullen opgelijst worden als bedrijfsmiddel.
- Klik op Wijzigingen opslaan.
Meer informatie op: https://www.facebook.com/business
LinkedIn Campaign Manager
- Ga naar je bedrijfspagina en klik in de rechterbovenhoek van je scherm op adverteren.
- In het nieuwe geopende tabblad klik je in het linkermenu op Accountinstellingen > Toegang beheren.
- Klik op de knop Gebruiker toevoegen.
- Zoek de naam van de marketeer die je wil toevoegen/jouw contactpersoon is. Geen zorgen als je op een persoonlijk profiel terechtkomt, dan zit je goed!
- Selecteer de naam van de beheerder in de lijst die verschijnt.
- Selecteer de vereiste beheerdersrol. Idealiter maak je ons een "Accountmanager", zo kunnen we je LinkedIn-advertenties zonder extra tussenstappen onderhouden.
Meer informatie op: https://www.linkedin.com/help
3. Analysetools
Google Analytics 4
- Surf naar jullie Analytics-account (Analytics.google.com) en klik op het 'tandwiel' icoontje (admin) onderaan de navigatie links.
- Klik op 'Account user management'; dan opent een scherm dat weergeeft welke gebruikers al toegang hebben tot de Analytics account.
- Klik rechtsboven op het 'plus'-icoontje om toegang te verlenen aan een nieuwe gebruiker (shared+marketing@statik.be).
- Je geeft onze marketeer best meteen alle rechten (edit, collaborate, read & analyze, en manage users). Dan kunnen wij jullie team op onze beurt het best ondersteunen.
Meer informatie op: support.google.com/analytics
Matomo
- Ga naar Instellingen via het tandwieltje.
- Kies onder het domein 'Systeem' voor 'gebruikers'.
- Nodig een nieuwe gebruiker uit met het mailadres marketing@statik.be.
- Ga terug naar het overzicht van gebruikers en pas de rol van de nieuwe gebruiker aan naar Admin of Editor.
Meer informatie op: matomo.org/faq/manage-users
Piwik Pro
- Log in op je account en klik linksboven op Menu > Administration.
- Ga naar Gebruikers (users).
- Klik op 'Nodig een gebruiker uit' (invite a user) en voeg het mailadres marketing@statik.be toe. Verzend een uitnodiging.
- Na het verzenden van de uitnodiging, moet je de nieuwe gebruiker toewijzen aan een website of app.
- Ga naar Menu > Administration > Websites & apps > Permissions en geef ons mailadres 'Edit & publish' of 'Manage'-rechten.
Meer informatie op: help.piwik.pro/support
4. Mailingtools
Mailchimp
- Ga naar je Mailchimp-account en klik rechtsboven op je profiel-icoontje en kies 'Account & billing'.
- Klik op Settings > Gebruikers (users).
- Klik op Nodig een gebruiker uit (invite a user).
- Geef het mailadres marketing@statik.be in, geeft ons Manager of Admin-rechten en verstuur de uitnodiging.
Meer informatie op: www.mailchimp.com/help
Nog vragen?