Hoe kan ik adverteren in Google?

SEA of Search Engine Advertising zorgt ervoor dat je hoger scoort in zoekmachines door middel van betalende advertenties. Die advertenties zet je op met de tool Google Ads, het vroegere Google AdWords. Het eindresultaat is een advertentie die exact lijkt op een zoekresultaat in Google maar dan met een klein vakje ‘Ad’ naast.

Eén van de voordelen van SEA is dat je meer controle hebt over wie je advertenties te zien krijgt, aangezien je zelf kiest bij welke zoekwoorden dit moet gebeuren. Aangezien de plaatsen vaak beperkt zijn, plaats je per zoekwoord een bod. Hoe hoger dit bod is, hoe hoger je zoekwoordadvertentie in de resultaten komt te staan. Naast het budget spelen ook andere zaken een minstens even grote rol:

  • de concurrentie
  • kwaliteit van je advertenties
  • relevantie van je landingspagina
  • algemene prestaties van je advertenties

Alleen als al deze factoren goed zitten, zal je scoren met SEA.

Ben je een non-profitorganisatie of vzw, dan heb je misschien geen budget meer over aan het einde van de rit voor marketing. Goed nieuws! Met Google Ad Grants krijg je van Google een maandelijks advertentiebudget voor zoekadvertenties. Om in aanmerking te komen moet je aan een aantal voorwaarden voldoen en moet je de ingewikkelde aanvraagprocedure doorlopen.

Op onze blog lees je of je organisatie al dan niet in aanmerking komt.

Was dit een antwoord op je vraag of gevonden wat je zocht?