Wat zijn conversies? (direct vs. indirect)

Elke website heeft minstens één doel. Bij Statik bouwen we websites op een manier dat het voltooien van een doel een logisch einde is van de ‘reis’ die een gebruiker doorheen jouw website maakt. Het voltooien van zo’n doel is een conversie. Zo'n conversie kan zich in verschillende vormen uiten:

  • - een online aankoop zijn
  • - een inschrijving voor een evenement
  • - het invullen van een formulier
  • - het achterlaten van een e-mailadres
  • - een video bekijken
  • - een bepaalde pagina bekijken
  • - een bepaalde tijd op de website doorbrengen
  • - ...

Twee soorten conversies

Directe conversies (ook wel harde conversies genoemd) dragen meteen bij aan het resultaat van het bedrijf. Het gaat hier om een aankoop of een inschrijving op een evenement.

Het tegenovergestelde hiervan is een indirecte conversie (je raadt het al, ook wel zachte conversie genoemd). Deze vorm van conversie draagt niet meteen bij aan de omzet van het bedrijf maar kan dit in een later stadium wel doen. Denk aan een e-mailadres (in vaktermen: een lead) nadat iemand een formulier invulde of een download van een brochure op je website.

Is jouw website geoptimaliseerd in functie van je doelen?

Was dit een antwoord op je vraag of gevonden wat je zocht?