Hoe kan ik de gebruikerservaring/ UX van mijn website monitoren?
Wat is UX (user experience)?
User experience vertaalt zich letterlijk naar gebruikservaring. Bij UX kijken we naar een website of platform vanuit het perspectief van de optimale gebruikerservaring in functie van de customer journey. Is alles goed leesbaar? Zit er een logica in de navigatie van de website? Werken alle knoppen? Waar is de gebruiker in de war? Hoe beter de gebruikerservaring, hoe hoger de kans op conversie.
Welke tools meten de gebruikerservaring?
1. Video-opnames en heatmaps
Met UX-tools krijg je inzicht in de beleving van de websitebezoeker. De tool Hotjar neemt bijvoorbeeld schermopnames van websitebezoeken die je kan herbekijken. Zo kan je zien waar gebruikers op klikken, waar ze niet op klikken, waar er momenten zijn van frustratie..., terwijl de gebruiker volledig anoniem blijft. Op die manier leer je op welke drempels bezoekers stoten en kan je je website op basis van die bevindingen optimaliseren.
2. Kwantitatieve bezoekersdata
Ook Google Analytics of Matomo Analytics geven je indirect inzicht over de gebruikerservaring. Welke pagina's worden wel of niet bezocht? Welke acties ondernemen mensen het vaakst? Welke pagina's zorgen voor de meeste conversie?
3. User testing
Wanneer de timing en het budget van een project dat toelaat gaan het liefst in interactie met echte gebruikers. We laten echte leden van de doelgroep een aantal scenario's doorlopen op de website en observeren hen ondertussen. Zelfs door slechts een paar testers los te laten op je website kom je meteen een schat aan informatie te weten.
Wil je aan de slag om de gebruikerservaring van je website te analyseren/verbeteren? Wij helpen graag!