SEO

Ga in de backend via de navigatie aan de linkerkant naar SEO Fields.

SEO staat voor Search Engine Optimisation, ofwel zoekmachine-optimalisatie. Hieronder verstaan we een verzameling aan technieken die we toepassen zodat je website gemakkelijker leesbaar is voor zoekmachines zoals Google.

Hier vind je onder andere welke pagina’s resulteren in een foutmelding of zogenaamde ‘404’ (een verwijzing naar een pagina die niet bestaat), en is het mogelijk om redirects in te stellen. Op deze manier kan je deze foutieve verwijzingen omleiden (of ‘redirecten’) naar een juiste pagina.

Klik in de donkergrijze balk op 404’s: hier kan je een lijst terugvinden van alle url’s die een foutmelding (de ‘404’) geven wanneer je hiernaar zou surfen omdat de pagina niet bestaat. Volgende kolommen zijn hier aanwezig:

  • URL

  • Hits: dit toont het aantal keer dat deze URL tevergeefs bezocht werd

  • Linked from: dit geeft weer vanaf welke pagina het laatst gelinkt werd naar de URL

  • Redirect? : met deze knop kan je een redirect toevoegen

  • Remove: hiermee kan je een rij verwijderen, wanneer bv. de redirect werd ingesteld

Klik in de donkergrijze balk op Redirects: dit is de plaats waar je redirects of omleidingen kan instellen. Dit kan handmatig (één voor één), of door meerdere redirects in één keer als CSV bestand op te stellen en te importeren.

  • Handmatig redirects toevoegen is het meest eenvoudige
    Geef de volgende gegevens in:
    • De oude url

    • Selecteer of het enkel om een path (slug) gaat of over de volledige url

    • De nieuwe url

    • 301 of 302 → hiermee kan je laten weten aan een browser of de url tijdelijk of permanent omgeleid wordt – als het gaat om redirects van pagina’s op een oude naar pagina’s op een nieuwe site raden wij aan om hier 301 (permanent) te selecteren.

  • Om een lijst van redirects te importeren moet je een geldig CSV bestand invoeren.
    Geef de volgende gegevens in:
    • De oude url

    • De nieuwe url

    • Over welke site of sites het gaat

    • 301 (permanent) of 302 (tijdelijk)

Belangrijk om te weten is dat wanneer je aanpassingen maakt in de SEO van een website die al live staat, de aanpassingen nog niet onmiddellijk te zien zullen zijn en dus nog niet doorkomen in de zoekfunctie van je website. Zoekmachines zoals Google gaan om de 7 à 10 dagen je site scannen en zo de zoekresultaten aanpassen. We kunnen dit proces wel versnellen door een nieuwe indexering aan te vragen bij Google. Dit doen we altijd bij een go live, zo weten we zeker dat pagina’s van de nieuwe website meteen in Google zullen verschijnen. Laat ons weten als je hier vragen over hebt.

Was dit een antwoord op je vraag of gevonden wat je zocht?