Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimisation, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Hieronder verstaan we een verzameling aan technieken die we toepassen zodat je website gemakkelijker leesbaar is voor zoekmachines zoals Google. Zoekmachines sturen namelijk bots af om websites te indexeren (scannen, zeg maar). Hoe gemakkelijker je het deze bots maakt in de zin van techniek, inhoud en relevantie tot bepaalde zoekwoorden, hoe hoger je score en dus je positie in de organische zoekresultaten van Google zullen zijn. We kunnen SEO onderscheiden in drie soorten:
- Technische SEO: Hieronder vallen technische zaken die de indexering vergemakkelijken zoals de laadtijd van je website, of er een goede mobiele versie is, de bestandsgrootte van je afbeeldingen (groot genoeg voor kwaliteit, klein genoeg voor snelle laadtijd), enzovoort.
- Inhoudelijke SEO: Hieronder valt alles wat met content input te maken heeft: stemt de inhoud van je website overeen met je zoekwoorden, gebruik je de juiste contentstijlen waar nodig, enzovoort.
- Domeinautoriteit: Google wil ook de waarde van je website voor anderen weten. Hier wordt gekeken naar hoe vaak er van op andere websites naar jouw website wordt gelinkt en hoe groot je sociale following is.