Waarom je moet linken op je website

Links vormen de structuur van je website. Navigatiebalken, knoppen, onderlijnde teksten... Zonder de nodige links zou je als websitebezoeker niet kunnen navigeren.

Daarnaast zijn links ook een kwaliteitsindicatie van je website voor zoekmachines als Google, Ecosia of Yahoo. Voldoende betrouwbare links duiden volgens Google op een website met relevante informatie. Zo zal jouw organisatie dan ook beloond wordt met een hogere positie in de zoekresultaten.

Het goede nieuws? Je kan zelf aan de slag om de linkstructuur van je website te verbeteren. Link building is namelijk een belangrijk onderdeel van SEO (zoekmachine-optimalisatie)

Er zijn twee soorten links te onderscheiden:

  1. Interne links: linken die naar webpagina's verwijzen op je eigen website, noemen we interne links. Ze zijn verantwoordelijk voor een vlotte navigatie en dragen dus sterk bij tot de gebruikerservaring.
  2. Externe linken: linken van andere websites die naar jouw domein verwijzen vallen onder het hoedje van de externe linken. Via deze linken neem je volgens Google een stukje betrouwbaarheid over van de andere website en scoor je hoger in zoekmachines.

    Je zou kunnen denken dat je nu massaal externe links (link building) kan aanleggen om snel hoger te scoren in zoekmachines, maar een overdaad aan linken (link stuffing) wordt tegenwoordig bestraft omwille van ongeloofwaardigheid. Zorg er dus steeds voor dat de vermelde linken steeds relevant zijn en waarde toevoegen aan de websitecontent.

Staat de linkstructuur van jouw website op punt?

Was dit een antwoord op je vraag of gevonden wat je zocht?