Wat is het verschil tussen OG-tags en meta-tags?

Wat zijn OG-tags?

OG-tags of Open Graph social tags geven informatie door aan social media. Zo weet Facebook bijvoorbeeld welke foto, titel of beschrijving gebruikt moeten worden. Conversies worden positief beïnvloed door correct ingevulde en duidelijk geformuleerde OG-tags. Consequent invullen is dus de boodschap!

Wat als je OG-tags niet invult?

Als je OG-tags openlaat, dan worden de meta-tags overgenomen.

Wat zijn meta-tags?

Meta-tags definiëren de inhoud van een webpagina. Title en description meta tags worden bijvoorbeeld gebruikt door zoekmachines om de juiste titel en beschrijving van je pagina weer te geven in de zoekresultaten.

Meta-tags zijn daarnaast ook kwaliteitsindicatie voor zoekmachines als Google, Ecosia of Yahoo.

  • De meta-tags niet invullen heeft zo een negatieve invloed op de positie van je website tussen organische zoekopdrachten.
  • Content dupliceren of knippen-en-plakken van je website naar de meta-tags heeft ook een negatieve invloed op de score van je webpagina.

Wat als je meta-tags niet invult?

Als je de meta-tags openlaat, dan wordt de entry title, ofwel de titel van je pagina, overgenomen. Je inleiding kan als description worden toegevoegd, maar dat gebeurt lang niet in alle gevallen.

Hoe vul je meta- en OG-tags aan?

  1. Ga naar de back-end van je website en selecteer een pagina (entry).
  2. Linksboven wissel je van content naar SEO.
  3. Vul de general meta title en description in.
  4. Doe hetzelfde voor Facebook (en eventueel Twitter) voor de OG-tags. Hier kan je ook een OG-image toevoegen.

Was dit een antwoord op je vraag of gevonden wat je zocht?