Hoe kan ik monitoren of mijn website technisch blijft werken?

Je website of platform is een levend iets, dat afhangt van heel veel externe aspecten (hosting, cms, plugins en gebruikte modules, koppelingen met externe services...). Tijdens ontwikkeling en oplevering van projecten voert ons team verschillende checks en tests uit om de goede werking ervan te garanderen, maar af en toe kan het zijn dat er toch eens iets 'hapert'. Soms gaat het om een seconde, soms kan een probleem zich langere tijd voordoen.

Dergelijke 'errors' wil je als eigenaar en beheerder van je website zoveel mogelijk vermijden — en wij als ontwikkelaar uiteraard ook.

Hoe speur je ze op, en hoe kan Statik helpen?

Binnen ons ondersteuningspakket zorgen we voor proactieve monitoring van problemen. We lichten hieronder kort onze aanpak toe, en focussen op 2 aspecten:

  1. Je website online houden
  2. PHP Fouten binnen de website
  3. 404s

1. Uptime: blijft je website online?

De 'uptime' van een website is een periode waarin het systeem (de server) waar een website op wordt gehost naar behoren functioneert, en de website dus bezocht kan worden. De server is dan "up". Downtime is een periode waarin het systeem niet naar behoren functioneert, en de website dus onbereikbaar is voor bezoekers (bron: Wikipedia).

Ook al is ons gezamenlijk doel altijd 100% uptime, het is onvermijdelijk dat er af en toe zaken gebeuren waardoor een website of platform even down kan gaan. Denk aan problemen met de hosting van de site, aan een (security) update van de hosting of update van de website, aan een tijdelijk hoge piek van simultane bezoekers...

Hoe opvolgen?

We installeren een uptime monitoring tool op jullie website. Dat is een externe tool die automatisch om de 5 à 10 minuten naar de website surft, en checkt of de website bereikbaar is.

Is dat niet het geval, dan krijgt Statik-team een alert, met een specifieke error-code.

Wat doet het projectteam van Statik?

Voor alle websites van klanten met een ondersteuningspakket, wordt een UptimeRobot ingesteld. Alle ontwikkelaars van Statik volgen de alerts op. Naargelang de duur en aard van een probleem, neemt het projectteam bv. contact op met onze hostingpartner Combell, kijken we na of er in de back-end van de website iets fout loopt, etc.

Door dit te monitoren, zijn we tijdig op de hoogte van problemen, en kunnen eventuele problemen zo snel mogelijk opgepikt en verholpen worden.

2. Geeft de website fouten?

Naast het (tijdelijk) volledig offline of down gaan van een website, kan het ook voorkomen dat bepaalde functionaliteiten of onderdelen van je website 'stuk' gaan. Denk bijvoorbeeld aan een afbeelding die een fout veroorzaakt, waardoor een bepaalde pagina niet ingeladen kan worden, een formulier dat plots niet meer ingezonden kan worden, een pagina die niet meer kan inladen doordat een van de content managers het CMS heeft gehackt :-) of een andere fout die zich voordoet op een pagina om een (nog) niet verklaarbare reden.

Ook dergelijke fouten wil je liever zelf monitoren en achterhalen, eerder dan dat al je bezoekers of klanten op de fout stoten.

Hoe opvolgen?

Dit soort 'errors' worden weggeschreven in de database logs van de website. Tools als Sentry of Flare zorgen ervoor dat we ook deze errors actief kunnen monitoren en alerts kunnen krijgen.

Wat doet het projectteam van Statik?

Voor alle websites van klanten met een ondersteuningspakket, installeren we een dergelijke service in de code van jullie website. Zo krijgen onze ontwikkelteams opnieuw meldingen in ons communicatie-kanaal voor jullie project. Bij elke melding wordt gekeken naar de aard van de errors, en ingeschat of en hoe er dient ingegrepen te worden.

3. Zelf 404's tracken: Page not found

Naast bovenstaande voorbeelden is er ook een hele grote reeks van 'simpelere' fouten waardoor pagina's op je website een 404 error kunnen geven.

Die kan je als klant gemakkelijk zelf monitoren en oplossen. Er zijn verschillende plugins en tooltjes beschikbaar. We helpen je graag op weg. Lees zeker ons help-artikel over redirects.

Heb je nog geen ondersteuningspakket met technische monitoring? Of heb je hier vragen over?

Was dit een antwoord op je vraag of gevonden wat je zocht?