Wat zijn redirects en een redirect file?

Redirecten of doorverwijzen, is het automatisch doorsturen van bezoekers van een bepaalde webpagina of website naar een andere pagina. Dit komt er op neer dat een oude foute link automatisch vervangen wordt door een nieuwe juiste link, zonder dat de gebruiker er iets van merkt.

Waarom zijn redirects nodig?

Bij het herwerken of optimaliseren van je website, is het gebruikelijk dat de structuur en/of inhoud van de nieuwe website of pagina's niet meer dezelfde is als voorheen, op de oude website. Gebruikers die oude URL's gebruiken (bv. via hun zoekgeschiedenis of favorieten) of willen teruggrijpen naar een link in een van jullie nieuwsbrieven, zouden zonder het instellen van de juiste redirects niet op de juiste pagina van de nieuwe website terechtkomen.

Nog belangrijker is om ervoor te zorgen dat bezoekers die via zoekmachines zoals Google op jullie website komen meteen naar de nieuwe juiste pagina omgeleid worden. Op die manier vermijd je niet enkel dat een bezoeker een foutmelding (de zogenaamde 404-pagina) te zien krijgt, je geeft er meteen ook alle waarde mee door die de oude pagina opgebouwd had in de index van Google en andere zoekmachines.

Je nieuwe pagina's zullen door deze kleine ingreep veel sneller goed scoren in Google dan dat je de oude pagina laat uitsterven via een 404 en de nieuwe pagina opnieuw vanaf nul waarde moet beginnen opbouwen.

Wanneer redirects instellen?

Ter voorbereiding van een go live van een nieuwe site of een grote wijziging binnen een bestaande website, bezorgen we jullie een redirectfile. Dit is een Excel-document of Google Sheet, dat de meest bezochte landingspagina’s van je website oplijst, op basis van data uit tools als Google Analytics.

Hoe vul je nu deze redirect file in?

Je krijgt van ons een Excel file of Google Sheet met in de eerste kolom de URL van de meeste bezochte landingspagina’s. Dat zijn de pagina's waarop mensen het vaakst binnenkomen of "landen" op je website. Dit gebeurt in de meeste gevallen vanuit zoekmachines als Google.

In de volgende kolom moet je dan de URL van de nieuwe pagina aanvullen.

Zo kan bv. www.statik.be/contacteer-ons worden gewijzigd naar www.statik.be/contact.

In kolom 1 staat dan al ingevuld /contacteer-ons waarna je in kolom 2 /contact moet aanvullen.

Blijft de URL gelijk? Dan mag je de betreffende lijn verwijderen.

Natuurlijk kan dit ook gebeuren bij pagina’s vele maanden na een go live. Is het een eenmalige doorverwijzing, geef het ons zeker door en we passen het zo snel mogelijk voor je aan.

Gebeurt het wel vaker dat je volledige pagina's wijzigt of vervangt? Dan bekijken we samen hoe we dit doelgerichter aanpakken binnen je site.

Was dit een antwoord op je vraag of gevonden wat je zocht?