Wat is een opt-in?
Inschrijven voor nieuwsbrieven
Bezoekers van een website kunnen zich vaak voor een nieuwsbrief aanmelden met een zogenaamde opt-in. Hiermee wordt het e-mailadres aan de verzendlijst van de nieuwsbrief toegevoegd (een vorm van indirecte conversie).
We spreken dus over een opt-in wanneer de eigenaar van een e-mailadres expliciet en aantoonbaar toestemming heeft gegeven voor het willen ontvangen van een e-mail of nieuwsbrief van een bepaalde mailinglijst. Daarmee zijn de e-mailberichten gewenst in tegenstelling tot spam. In deze vorm spreekt men van een single opt-in.
Bij een double opt-in geeft de eigenaar van een e-mailadres, net als bij een single opt-in, expliciet toestemming voor het gebruik mogen maken van zijn e-mailadres voor het versturen naar en ontvangen van een nieuwsbrief via e-mail. Het verschil tussen beide opt-ins is dat bij een double opt-in de eigenaar na het aanmelden voor de nieuwsbrief eerst nog een e-mail ontvangt waarin de inschrijving nogmaals bevestigd dient te worden met een unieke link in een zogenaamde activatiemail. Een double opt-in is niet verplicht, maar vormt wel een kwaliteitscheck voor de inschrijvingen.