Campaigns: Overige instellingen
In Overview krijg je een overzicht van drafts en verstuurde campagnes.
Naast een nieuwe campagne aan te maken, kan je ook eenvoudig een bestaande campagne kopiëren door erover te gaan met de muis en achteraan op Copy te klikken.
Via de drie bolletjes achteraan, kan je via Preview snel een campagne bekijken.
Wanneer jullie een campagne verstuurd hebben, kunnen jullie via Sent enkele statistieken opvolgen.
Op de overzichtspagina vinden jullie volgende gegevens terug:
Recipients: naar hoeveel mensen de mail werd gestuurd
Opened rate: boven 50% is goed
Clicked rate: dit geeft weer hoe vaak werd geklikt op links in de mail → boven 5% is goed, boven 10% is heel goed
Klik nu op een campagne. Er verschijnt een nieuw menu aan de linkerkant.
Hieronder kan je een typisch patroon zien van een verzonden nieuwsbrief, met de grootste piek kort na het verzenden.
Recipient activity: geeft je meer gedetailleerde informatie over wie de mail hoevaak heeft geopend, en op welke links deze persoon geklikt heeft (via “which links”).
Dit kan je nuttige informatie geven over de interesses van je lezers en door welke links zij het meest getriggerd waren.
Bovenaan de lijst kan je zien wie zich heeft uitgeschreven en wie de mail als spam heeft aangegeven.
Unsubscribed: In elke nieuwsbrief hebben lezers de mogelijkheid om te “unsubscriben”/“opt-out” te doen. Dit is verplicht volgens de geldende GDPR regels. Campaign Monitor is heel strikt in deze regels. Dit wil zeggen, wanneer iemand zich uitschrijft op een nieuwsbrief, kan je deze persoon geen mail meer sturen totdat hij/zij zich opnieuw inschrijft.
Marked as spam: Dit kan gebeuren door e-mailproviders of door lezers zelf. Wanneer je veel Marked as spam krijgt, is het een goed idee om je mail, het mailaders en je onderwerp te herbekijken en aan te passen waar nodig. Wanneer dit te vaak voorkomt, zal vanuit Campaign Monitor het bericht komen dat er vanuit jullie account geen mails meer verstuurd mogen worden. Dus hou dit zeker in het oog.
Export: Via deze knop kan je een gedetailleerd rapport van deze campagne exporteren.
Ga in het menu aan de linkerkant naar “Link activity & overlay”.
Dit geeft een overzicht van op welke links het meeste geklikt werd. Via de knop “Email overlay” bovenaan kan je dit visueel bekijken.
Dit is een handige tool om uit te proberen wat beter of minder goed werkt (vb een foto in het artikel toevoegen, welke linktekst spreekt het meeste aan, …).
Ga in het menu aan de linkerkant naar “Bounce summary”.
Bounces zijn mails die niet tot bij de lezer zijn geraakt. We maken een onderscheid tussen soft en hard bounces:
Soft bounce: Er kunnen verschillende oorzaken zijn, zoals: “connection timed out”, mail server was down, de mail werd gelabeld als spam, …
→ In deze gevallen kan je je mail opnieuw proberen verzenden nadat het probleem werd opgelost.Hard bounce: Het e-mailadres bestaat niet (meer) of bevat een spelfout
→ In deze gevallen wordt het e-mailadres verwijderd van de verzendlijst. Je kan deze persoon niet meer opnemen in toekomstige maillijsten.